Your cart

Dubbfritt-premiär och nya Höst/Vårkläder!


Träningen rullar på! Fortsätter att hålla mina 5-6h  / veckan och fortsätter att köra lågintensiva pass, gör så tills Bettina från Austroswede säger något annat :) Kan passa på och rekommendera ett event hos Austroswede den 17/3, dvs nu på torsdag! Du kan besöka Austroswede och se hur ett tröskeltest/svett-test går till samtidigt som det kommer finnas möjlighet att prova våtdräkter från Trispot!

Igår inledde jag veckan med ett eftermiddagspass på nästan två timmar, mötte upp en lagkamrat i stan och vi rullade tillsammans ut mot Älta där vi skildes åt och jag rullade hem längs Flatenvägen. En snittpuls på 139 så jag kategoriserar det som ett GK1-2. Det var även premiär för dubbfritt och lättare slangar, vilken känsla. Vägde cykeln innan och efter och bytet lättade cykeln med 1.6 kilo ungefär :D Dessutom blir ju rullet magiskt i jämförelse, och man slipper smattret från dubbarna. Gjorde att man kände sig lite extra stark!

Har kört med samma vinter-kläder (bibs och jacka) från Tafi under 3 vintersäsonger nu, jättefina kläder, men paddingen i bibsen börjar sjunga på sista versen och de har nog dämpningsförmåga typ wettex-trasa nu. Var förbi hos Dinvelo och hämtade handskar, bibs och jacka från Assos, ijBonka serien. Kan vara de absolut bästa kläderna som jag cyklat i! 

Paddingen är grym, bibsen har ett stycke neoprene längst ner mot foten, vilket gör att man har en varm och mysig känsla från underbenet och ner i foten under hela passet. Jackan består av så många olika paneler att jag knappt förstår vad vissa har för någon funktion, men det är vindtätt blandat med mesh för att uppnå en optimal funktion. Skadar inte att de är grymt snygga också!  De kostar en del men jag förväntar mig att de kommer hålla i många år, och passen under vår/vinter/höst blir så mkt trevligare med bra kläder. 

Går också i hjuluppgraderings-tankar. Cyklar fortfarande på orginalhjulen (Fulcrum Red Power 29 HP) som medföljde min Merida Big Nine Team.

Tåliga hjul som har fungerat riktigt bra men lite åt det tunga hållet med sina nästan 1800 gr. Är lite sugen på Fulcrums finaste alu-hjul, Red Passion 29, som Dinvelo kan hjälpa mig ta hem från Merida Sverige. De väger in på 1400 gr, så jag spar nästan 400 gr totalt genom det hjulbytet. Kommer dessutom innebär att jag tar steget till tubeless vilket kommer spara några gram till!

Nu kan det mkt väl bli så att jag kommer tröska på med lågintensiva pass hela säsongen, om nedre delen av min kurva inte planas ut så ser jag ingen mening att höja intensiteten samt börja tävla mer. Är superfokuserad på att få till förändringen! Detta gör att det kanske inte är motiverat att lägga så mkt pengar på "tävlings-hjul", men en annan stor fördel är ju också att ha två st hjulpar om något händer det ena hjulparet. Jag har ju faktiskt betalt både Lidingö MTB samt Cykelvasan och det vore ju hur trist som helst om mitt enda hjulpar råkar ut för något dagen innan något av dessa lopp...Vi får se hur det blir, nu ska jag börja göra middag till resten av familjen som nyss kom hem, sen är jag lite sugen att sätta mig på Monarken ikväll!

 


Leave a comment


Please note, comments must be approved before they are published